måndag 7 juli 2014

Bakom ratten

Jag sitter i Tenala och funderar. Lyssnar till sambon som sover tungt bredvid. Irriterar upp mej på getingen som envist surrar utanför fönstret. Funderar på dagens facebookgrej, polisens status angående rattfylla.

Polisen har alltså gått ut med ett öppet brev till personer som kör rattfulla. Där skriver en poliskonstapel en liten text om en dam han känner, en dam som i fyllan körde över grannens barn, som avled. Jag har alltid funderat hur man skulle kunna leva med en sådan skuld, om man skulle köra över någons barn. Eller hund, eller katt eller vad som helst för den delen.

Jag förstår att rattfylla är ett väldigt utbrett problem, för trots att jag inte själv skulle sätta mej bakom ratten om jag druckit så kan jag ännu se "logiken" bakom att göra det. För alla känner vi folk som tror sig kunna allt och vara superbra på allting när de är fulla. Så det är väl ganska klart att dessa då tror sig vara underbart duktiga också på att köra med promillehalt i blodet. Det är kanske det som är det största problemet, att folk tror sig vara så bra i fyllan. Hur skulle det vara med obligatoriska alko-rattlås?

En annan sak som också slår mej med jämna mellanrum är den allmänna körstilen. Jag kör säkerligen oerhört långsamt i de flesta människors ögon. Och försiktigt. Men inte kör jag så hemskt långsamt, jag kör bara inte överhastighet. Jag kör 60 på 60-området mellan Karis och Ekenäs, också när jag har bråttom, jag kör 40 inne i Ekenäs i 40-zonen. Jag kommer sakta in till korsningar för att slippa panikbromsa. Det är säkerligen superirriterande på alla sätt och vis för medtrafikanter. Men jag gör faktiskt hellre så än susar i väg med risk för att missa en tokig cyklist (sådana kryllar det av i Ekenäs) som anser sig äga världen.

Det är klart att det finns en risk med för låga hastigheter också, att man orsakar onödiga omkörningar exempelvis. Men kan man inte köra 80 om det är 80:s fartbegränsning? Varför måste man köra 100 eller 90 eller ens 85? Är det för att det är manligt och tufft och "badass"-igt att våga bränna på och köra fort? Varför kan man inte bara köra 80? Om man kör 80 i stället är man laglig, man har mindre rörelsemängd att "göra av med" om man krockar och man sparar några euro i bensinkostnader. Men tid är väl också pengar för vissa människor.

Jag vill inte undergräva rattfylleproblemet, inte alls. Jag vill bara uppmana till viss eftertanke gällande också den allmänna, nyktra körstilen. Jag må vara "kärring i trafiken", "väglus", "snigel" och så vidare, men om jag krockar med en älg på väg till Tenala har jag större chans att överleva än de som kommer susande i 100. Jag förlorar hellre någon sekund här och var på mina dagliga turer än hela livet p.g.a. den där onödiga rörelsemängden. Och det finns nästan inget jag finner mer omanligt och osexigt än att bränna gummi i innerstan eller susa fram med vindens fart på landsvägen. Jag må vara en snigel, men en stolt sådan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar