lördag 10 maj 2014

På tal om

På tal om vännen som reste till Island.

När jag var 14, under sommaren 2008, släpptes den allra sista boken om Harry Potter. Jag hade förberett mej hela årskurs 8 för att klara av att läsa den allra sista boken på engelska, eftersom jag inte tänkte genomlida 6 månader av konstant rädsla för spoilers av min kusin. Jag hade förhandsbeställt boken och den skulle skickas från Sverige på releasedatumet.

Problemet var att jag var på väg till Island på två veckors familjeresa blott 3 dagar efter detta magiska datum. Jag gick som på nålar. När vår avresa närmade sig, och det vara bara några minuter kvar tills vi skulle åka, hade boken ännu inte kommit. Jag gick fortfarande som på nålar. Och så, just när allting var packat i bilen för avfärd och vi förberedde oss för att hoppa in, kom posten. Och med posten kom mitt paket och min mycket efterlängtade bok!

Jag slukade många kapitel på flyget till Oslo, och hade lite svårt att uppfatta vad vi alls gjorde i Oslo. Och sedan, på tåget mellan Oslo och Bergen fick min resa sitt slut. Jag tror att tåget aldrig har sett en dylik fontän. Sedan läste jag ju förstås om den si så där 3 gången under resan också. Och sedan några gånger igen när den kom ut på svenska.

Har en liten nostalgitripp på gång, i fall det gick någon förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar