torsdag 26 december 2013

Jultraditioner

Så var egentligen julen över för denna gång, tänk så underligt att man kan förbereda sig så länge för endast en speciell dag. Vår julafton förlöpte som den brukar, inget som gick åt pipsvängen och inget som var hemskt annorlunda.

Jag tänkte, i brist på annat att skriva om, berätta hur mitt julfirande ser ut. Jag har funderat ganska mycket på olika jultraditioner de senaste dagarna, och funderat varifrån våra traditioner kommer. Och funderat hur jag vill fira jul i framtiden, vilka traditioner jag är villig att byta ut och vilja jag definitivt behöver i mitt firande.

Våra traditioner börjar egentligen dagen före. När alla förberedelser börjar vara färdiga sätts ljus och glitter i julgranen och sedan går vi i bastu. Det är egentligen endast denna dag som bastun i vår källare är i användning. När alla är julrena får granen kläs med resten av dekorationerna och vardagsrummet pyntas med tomtar och änglar. När granen sedan är klädd är det obligatoriskt att slå sig ner med något varmt i muggen för att beundra granen. I år hade Jannica lagt in krav på granens utseende och den var så tät att Piff och Puff bra skulle ha kunnat gömma sig i den. Till kvällstraditionerna hör också provsmakningar av julskinkan, som brukar vara färdiggräddad ungefär vid sovdags.

På själva dagen D stiger vi upp, äter frukost och fixar det sista. Kl 14 har vi sedan julkyrka, var Jannica och jag brukar sjunga i en barn/ungdomskör som samlar för tillfället. I år var jag dock så pass förkyld att jag fick stå över och vackert sätta mej i bänken som alla andra. Jag tror det var första julen i mitt liv vi gått i julkyrka som jag inte har sjungit med. Efter kyrkan är det egentligen endast matlagning som återstår innan Momi och Mofi samt Fafar brukar uppenbara sig kring 6-tiden. Sedan äter vi julmiddag (jag kan återkomma till julmatskraven senare :D), läser "Tomten" av Viktor Rydberg, äter lite till och öpnnar klappar. Och det är ungefär min jul.

En alldeles fruktansvärt viktig del av julen för min del är även dagen efter. Detta är den absolut enda dagen på året då det är totalt tillåtet att inte göra ett spån. Så sagt och gjort, i går steg jag upp ur soffan för att äta, hämta mer te, gå på vessan och packa, eftersom jag nu sitter på tåget mot Vasa och L:s familj. Utöver dessa saker bodde jag i bäddsoffan under täcket. Jag gick omkring i pyjamas hela dagen och visade bara näsan för utomhusluften i samband med att jag ropade på katterna. En underbar juldag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar